Články

Příběh nemovitosti: Jak jsem prodal třípodlažní byt za tři týdny

Třípodlažní byt 3+kk. Prodej takové nemovitosti není jednoduchý a může se dost protahovat. Má totiž výrazně omezenou cílovou skupinu kupujících. Co mi pomohlo prodat atypický byt v rekordně krátkém čase tří týdnů? Kombinace moderních marketingových nástrojů a důkladná příprava na prohlídky bytu.  

Rozdíl mezi původním stavem bytu (vlevo) a po homestagingu (vpravo).

Každá nemovitost má svá specifika a tím pádem i svou cílovou skupinu. Na trhu jsou samozřejmě i byty a domy, které mohou díky svým dispozicím výrazně zužovat poptávku. S jejich prodejem je často daleko víc práce. Typickým příkladem je byt 3+kk v Jesenici u Prahy, který je rozdělen do tří pater.

Je to unikátní třípodlažní byt. V přízemí se nachází vstup, koupelna a pokoj, o patro výš pak kuchyňský kout s obývacím pokojem a v nejvyšším patře najdete ještě jeden pokoj. Původně v něm bydlela rodina s dítětem. Protože se byt nachází v ulici, kde bydlím, majitel věděl, že se na mě může v případě prodeje obrátit. 

Sousedi si o bytu často povídali, že tam developerovi zbyl. Původnímu majiteli říkali, že bude problém ho prodat. Třípodlažní byt je totiž hodně specifický. Není vhodný pro seniory ale ani rodiny s větším počtem malých dětí. Dvoje schody navíc zabírají hodně místa.

Každá nemovitost má svého ideálního zákazníka. Roli v tom jednoznačně hrají i emoce

Na začátku prodejního procesu bylo klíčové určit, koho by nemovitost mohla reálně zajímat, kdo by v ní rád bydlel. Věděl jsem, že když si od majitele převezmu klíče a začnu byt aktivně prodávat, může trvat dlouhou dobu, než se najde kupec. Chtěl jsem ho ale prodat rychleji. Cítil jsem v tom výzvu, navíc mám rád příběhy nemovitostí. Majitel je vytížený člověk, tudíž jsem mu chtěl ušetřit čas. Měl určitou představu o tom, za kolik chce nemovitost prodat. Domluvili jsme se, že jsem schopen prodat byt i výhodněji s tím, že do toho sám budu lehce investovat, provedu homestaging, 3D scany a podobně.

Začali jsme s vyklízením bytu. Majitel si odvezl jen osobní věci a byt bylo potřeba pořádně vygruntovat, včetně odvozu starého nefunkčního nábytku. Zůstal tam tzv. “stěhovací bordel”. Po důkladném úklidu se byt celý vymaloval nabílo. Potom přišla designérka, která se postarala o homestaging neboli zatraktivnění bytu před jeho samotným prodejem. Dobře byt nacítila, přidala například plachetnice na stěnu, protože prodávající sám rád plachtí po moři. Do interiéru se to krásně hodilo.

Velký důraz jsme při přípravě marketingových materiálů kladli na emoce. Číslo popisné tohoto domu je 666. Proto jsme začátek videoprohlídky podkreslili hudbou od AC/DC a také Pink Floydů. Dělal jsem vše pro to, aby to celé dávalo smysl a video mělo správnou atmosféru. Zároveň jsme u bytu vytvořili Matterport neboli virtuální prohlídku pomocí 3D scanu. Ve chvíli, kdy jsme nabídku zveřejnili, měl jsem v rukou všechny potřebné marketingové nástroje.

Nabídku bytu jsem postupně spustil na sociální sítě a inzertní portály. Během prvních dvou týdnů jsem absolvoval dvanáct prohlídek. To rozhodně není málo, zvlášť když si uvědomíme, že třípodlažní byt může mnoho lidí odradit. Do telefonu jsem zájemcům upřímně říkal, jak byt vypadá, že je k tomu společná zahrada, že se nemovitost nachází ve slepé ulici, jaké jsou její plusy i mínusy.

Celému bytu dominovaly velké točité schody.

Rád bych zmínil, že jsou i lidé, které jsem na prohlídku odmítl. Každý byt má svou vhodnou cílovou skupinu. A když se mi ozvala paní se třemi dětmi nebo senioři, tak jsem jim jako profík prohlídku rozmlouval. Chci šetřit čas zájemců. 

Jak jsem byt nakonec prodal? Zájemci se přišli na byt podívat v šest hodin večer. Když odešli, poslal jsem jim odkaz na virtuální prohlídku, aby si mohli byt znovu připomenout. Do hodiny mi odepsali, že ho berou. Domluvili jsme se na finančních podmínkách, které vyhovovaly nejen jim, ale i původnímu majiteli a ve finálně i mně. Ve třech týdnech jsem tak prodal třípodlažní byt. Nakonec si byt koupil pár, který čekal potomka. Paní se do bytu zamilovala na první pohled a měla jasno. 

Co pomohlo prodat atypický byt v tak rekordním čase?

Tuto lokalitu detailně znám, protože v ní bydlím. Byl jsem tudíž okamžitě schopen zájemcům odpovědět na všechny otázky. V této ulici je to navíc již pátý byt, který jsem během dvou let prodal. 

Naprosto zásadní roli při prodeji tohoto bytu sehrál dobře zvolený mix moderních komunikačních nástrojů. Jsem přesvědčený, že kdybych byt spolu s designérkou nenechal vymalovat a neudělal homestaging, prodával bych ho daleko déle a možná i méně výhodně. 

V bytě jsme pro zájemce měli připravené občerstvení. Občas to u nemovitostí dělám. Nachystal jsem kávovar, vodu a nealko nápoje. Když už zájemce přijde, chci ho tam udržet, aby se v prostoru cítil dobře. Je to přidaná hodnota, kterou klienti vnímají velmi pozitivně. Navíc u kávy se daleko lépe povídá, klient se může ptát a já mu na vše odpovídám.

Zájemce o byt musí dostat při první návštěvě nemovitosti všechny informace do ruky. Plánek bytu, seznam poplatků za nemovitost, fotografie a podobně. Neodchází tudíž s prázdnou. Navíc hned po návštěvě zasílám odkaz na virtuální prohlídku. Celý tento mix dohromady velmi dobře funguje. U tohoto typu nemovitosti navíc platí zákon 72 hodin, kdy se lidé rozhodují. Když jim dám do ruky maximální množství podkladů a informací, které mohou potřebovat, výrazně tento proces zkracuju.

Prostřední patro bytu se vstupem na balkon.

V rychlost prodeje tohoto bytu nevěřila ani designérka

Přiznám se, že jsem byl velmi ambiciózní a chtěl jsem byt rychle prodat. Vzpomínám na slova designérky, která mi své služby a dekorace chtěla pronajmout na dva měsíce. Já jí řekl, že to zaplatím jen na měsíc, protože byt do té doby prodám. Uznávám, byl to sebevědomý cíl. Ale za tři týdny se splnil. 

Třešničkou na dortu byl fakt, že radost z prodeje bytu měly všechny strany. Jako realitní specialista hájím zájmy prodávajícího a chci, aby byl nadmíru spokojený. Ke kupujícímu se samozřejmě vždy chovám lidsky, upřímně a profesionálně. V tomto případě mi poslaly pozitivní zpětnou vazbu obě strany. Nestalo se mi to poprvé, ale o to víc mě to potěšilo. 

Reference

Michal Lexa – prodávající:

Byt, o kterém všichni tvrdili, že ho nikdy nedokážu prodat. Prodej nemovitosti jsem svěřil do rukou panu Martinovi Kubíkovi. V tu chvíli jsem ještě nemohl tušit, že lépe jsem zvolit opravdu nemohl. Jeho proaktivním přístupem jsem byl až mile zaskočen. Jen stručně, jeho služba je kompletní. Od úklidu a drobné rekonstrukce nemovitosti, homestagingu, videoprohlídky, propagace až k podpisu kupní smlouvy, kterou to ale stále nekončí. Svoji práci odvádí až do finálních detailů, včetně komunikace s katastrem, bankami a advokáty. Jediné co jsem musel za celou dobu udělat, bylo podepsat několik precizně připravených smluv, což mi ušetřilo nejednu vrásku a hlavně spoustu času.

Byt byl Martinem prodán za cca měsíc. Velice děkuji jemu a celému jeho týmu. Doufám, že i díky jeho práci se takto kvalitní služby v realitách stanou standardem. 

Radim Skřivan – kupující:

Martina Kubíka mohu doporučit. Celá záležitost ohledně koupě bytu proběhla jako po másle. Celková komunikace i servis byl na 100 %.